RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
Mata pelajaran : Bahasa
Melayu
Tahun
: 6
Zamrud
Tajuk
: Istimewanya
Buah Limau Nipis
Masa : 9.45
pagi - 10.45 pagi
Bilangan
murid : 29
orang
Hasil Pembelajaran Utama :
9.2 Aras 2 (i)
Menterjemahkan maklumat dalam bentuk kerangka.
Hasil Pembelajaran Sampingan :
5.2 Aras 1 (i) Membaca
bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Konsep : Pertanian
Bahan : Air
sirap, buah limau nipis, kertas majong, pena marker,
Lembaran kerja, computer riba dan LCD.
Nilai Murni : Mencintai
buah tempatan dan bekerjasama.
Hasil pembelajaran :
1. Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang
betul.
2. Menyenaraikan kata adjektif yang terdapat dalam
petikan.
3. Mengemukakan sekurang-kurangnya 5 maklumat tentang
keistimewaan buah limau
nipis.
4. Menjawab 5 soalan pemahaman berdasarkan petikan.
5. Mengisi tempat kosong dengan kata adjektif yang betul.
Strategi & Teknik Mengajar :
1. Penerangan 4.
Berkumpulan
2.
Perbincangan 5.
Bacaan
3. Bersoal
jawab 6.
Pembentangan
Pengetahuan Sedia Ada : Murid-murid
pernah melihat buah limau nipis yang
digunakan untuk membuat jus dan digunakan dalam
masakan.
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
(5 minit)
|
Merasa & membezakan
minuman yang disediakan.
|
1. Guru meminta seorang
murid merasa dua minuman yang disediakan.
2. Guru menyoal murid
tentang rasa & perbezaan kedua-dua minuman tersebut.
3. Guru menunjukkan gambar
buah limau nipis kepada murid-murid
|
1. Murid merasa minuman
yang telah disediakan.
2. Murid menyatakan
perbezaan kedua-dua minuman tersebut.
3. Murid-murid melihat
gambar buah limau nipis yang ditunjukkan.
|
Strategi/Teknik
Menarik perhatian murid
Bahan :
Air sirap & sirap limau
Gambar buah limau nipis
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Petikan :
Istimewanya Buah Limau
Nipis
(Rujuk Lampiran 1)
|
1. Guru mengedarkan peikan
"Istimewanyan Buah Limau Nipis".
2. Guru berbincang &
bersoal jawab bagi memahami petikan yang dibaca.
3. Guru meminta
murid-murid mengecam & menyenaraikan kata adjektif yang terdapat dalam
petikan.
|
1. Beberapa orang murid
diminta membaca petikan dengan sebutan & intonasi yang betul.
2. Murid-murid mengumpul
maklumat berkaitan petikan tersebut.
3. Murid-murid mengecam
& menyenaraikan kata adjektif yang terdapat dalam petikan tersebut.
|
Strategi/Teknik
Membaca
Menyoal
Bahan :
Petikan
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Peta Minda
(Rujuk Lampiran 2)
|
1. Guru meminta
murid-murid dalam kumpulan mencari isi-isi penting tentang keistimewaan buah
limau nipis yang terdapat dalam petikan.
2. Guru meminta
murid-murid mencatat isi-isi penting tentang buah limau nipis ke dalam borang
pengurusan grafik & membina peta minda tentang keistimewaan buah limau
nipis di atas kertas majong yang diberi.
|
1. Dalam kumpulan murid-murid
mencari isi-isi penting tentang keistimewaan buah limau nipis.
2. Murid-murid mencatat
isi-isi penting tentang buah limau nipis ke dalam borang pengurusan grafik
& membina peta minda tentang keistimewaan buah limau nipis di atas kertas
majong.
|
Strategi/Teknik
Menjana idea
Bekerjasama
Bahan :
Petikan
Kertas majong
Pena marker
Borang pengurusan grafik
|
Langkah 3
(18 minit)
|
Pembentangan kumpulan
|
1. Guru meminta ketua
kumpulan membentangkan peta minda di hadapan kelas.
2. Guru membetulkan
kesalahan ayat yang dibuat oleh murid.
|
1. Ketua setiap kumpulan
membentangkan peta minda yang mereka hasilkan di hadapan kelas.
|
Strategi/Teknik
Perbincangan
Pembentangan
Bahan :
Kertas majong
|
Langkah 4
(7 minit)
|
Menjawab soalan pemahaman
(Rujuk Lampiran 3 &
Lampiran 4)
|
1. Guru meminta 5 orang
murid ke hadapan kelas untuk menjawab soalan interaktif di komputer riba
dengan mengetuk kekunci 'o' & kekunci enter.
2. Guru mengedarkan
lembaran kerja yang mengandungi soalan-soalan kata adjektif.
|
1. 5 orang murid keluar ke
hadapan kelas untuk menjawab soalan interaktif di komputer riba.
2. Murid-murid menjawab
soalan-soalanyang diberi di dalam lembaran kerja kata adjektif.
|
Strategi/Teknik
Menjawab soalan
Bahan :
Komputer riba
LCD
Lembaran kerja
|
Penutup
(5 minit)
|
Merumus isi pelajaran
& nilai-nilai murni
|
1. Guru bersoal jawab
dengan murid-murid tentang pelajaran hari ini.
2. Guru meminta
murid-murid menyatakan nilai-nilai murni yang diperolehi melalui aktiviti
pengajaran & pembelajaran pada hari ini.
|
1. Murid-murid menyatakan
perkara yang telah dipelajari.
2. Murid-murid menyatakan
nilai-nilai murni yang diperolehi melalui aktiviti pengajaran &
pembelajaran pada hari ini.
|
Strategi/Teknik
Penyoalan
|
No comments:
Post a Comment