RPT












JABATAN PELAJARAN NEGERI SEMBILAN




RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
BAHASA MALAYSIA
TAHUN 6








UNIT /
KEL.

HASIL PEMBELAJARAN

ARAS

SISTEM BAHASA
PENGISIAN  KURIKULUM

1
KELUARGA KREATIF

Bahagian 1
Menggapai Impian


Bahagian 2
Nenekku Kreatif


Bahagian 3
Impian Menjadi Kenyataan

1.1  Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan sehariandengan menggunakan kata,  ungkapan,  ayat,  sebutan,  intonasi dan nada yang sesuai

1.4    Menyatakan permintaan secara berterus terang dan meyakinkan    dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang        sesuai untuk menguatkan permintaan




4.4         Menyatakan pilihan untuk 
         menerima atau menolak  
         pendapat dalam  
         perundingan untuk 
         mencapai kata sepakat.

5.1   Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan  intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.

Aras 1 ( i )
 Berinteraksi dengan pihak lain berkaitan sesuatu topik.






Aras 1 ( i )
Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang sesuai   untuk menyatakan sesuatu permintaan.
Aras 1 ( ii )
Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang kukuh.
Aras 3 ( i )
Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk  memujuk pihak lain.
Aras 3 ( ii )
Melahirkan rasa hati dengan berterus terang dan berhemah

Aras 1 ( i )
Mengemukakan alasan untuk menerima atau menolak sesuatu pendapat.



Aras 1 ( i )
Membaca perkataan rangkai kata, ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.

Tatabahasa :
Ayat tunggal
Ayat majmuk
Kata hubung
Penanda wacana
Ayat penyata
Ayat seruan
Ayat perintah

Kosa Kata :
Jualan murah
Harga runtuh
Diskaun
Jurujual
Harga mati
Kaunter
Melanggan
Promosi


Peribahasa :
Simpulan Bahasa
Ringan tulang
Berpeluk tubuh
Bekas tangan
Mata pencarian
Ilmu  :
Kajian Tempatan
PSK
Pend.Moral

Nilai  : 
Tolong – menolong
Kerajian

KBT  :
 KB   : 
Menjana idea
Mengesan kecondongan pendapat

Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan






UNIT /
KEL.

HASIL PEMBELAJARAN

ARAS

SISTEM BAHASA
PENGISIAN  KURIKULUM


6.3       Membaca dan mengenalpasti isi utama dan isi sampingan daripada teks

7.1       Membaca dan menerangkan
        maksud kandungan
        teks yang tersurat dan      
        tersirat

8.1       Membina dan menulis 
        perkataan, ayat tunggal dan
        ayat majmuk.




10.1 Menghasilkan pelbagai   
       genre (prosa dan puisi)
        termasuk e-mel yang mudah, 
        menarik dan bermakna.



11.2       Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan  perkataan,  idea,  ayat,  wacana,  nilai dan pengajaran.
.

Aras 1 ( i )
Membaca dan mengecam isi-isi penting daripada pelbagai bahan bacaan.

Aras 1 ( ii )
Menyatakan andaian yang dibuat secara ringkas.



Aras 1 ( i)
Menulis pelbagai jenis ayat.

Aras 2 ( i )
Membina ayat majmuk dengan kata hubung.


Aras 2 ( i )
Melakukan transformasi maklumat dalam teks kepada pelbagai genre.
Aras 2 ( ii )
Menulis karangan menggunakan bahasa yang kreatif.



Aras 1 ( i )
Menyenaraikan perkataan, idea, ayat dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.



Penulisan:
Bahagian B
Karangan Keperihalan

Bahagian C
Nilai Murni dan pengajaran









UNIT /
KEL.

HASIL PEMBELAJARAN

ARAS

SISTEM BAHASA
PENGISIAN  KURIKULUM

2
DATUK
DI IBU KOTA


Bahagian 1
Berkunjung ke Ibu Kota


Bahagian 2
Hani Berkarya


Bahagian 3
Menonton Konsert di Dewan Merdeka

1.1   Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan  seharian dengan menggunakan kata,  ungkapan,  ayat,   sebutan,  intonasi dan nada yang sesuai.  


1.2   Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara  bertatasusila





4.3       Mengemukakan hujah untuk 
        menyokong atau menentang   
        pendirian dengan 
        memberikan alasan yang  
        sesuai secara   sopan.

5.1   Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan  intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.










Aras 2 ( i )
Menggunakan gelaran dan kata panggilan yang sesuai dalam
perbualan.
Aras 3 ( i )
Menerima teguran dengan hati yang terbuka dalam perbualan.




Aras 1 ( i )
Mengemukakan soalan tanpa kata tanya.
Aras 2 ( i )
Mengemukan soalan yang relevan tentang topik yang  dibincangkan.
Aras 2 (ii )
Memberikan penjelasan terhadap jawapan yang diberikan.

Aras 2 ( i )
Menegaskan hujah untuk menyokong atau menentang sesuatu  tajuk perbahasan dengan memberikan alasan yang konkrit.



Aras 1 ( i )
Membaca perkataan,  rangkai kata ayat tunggal dan ayat majmuk    dengan sebutan dan intonasi yang betul.

Aras 1 ( ii )
Memahami perkataan, rangkai kata dan ayat yang dibaca.

Tatabahasa :
Kata tanya
Tanda baca
Kata nama
Kata adjektif
Kata hubung
Ayat majmuk

                    

Kosa Kata :
Bertaraf
Aksesori
Hartanah
Saham
Gedung
Teater
IPTA
IPTS
Bersantai
Khazanah silam
gimnasium

Bahasa istana :
keberangkatan
dirgahayu
tuanku
baginda


Ilmu  : 
Kajian Tempatan
PSK

Nilai  : 
Semangat Patriotisme
Hormat-menghormati
Kerjasama

KBT  : 
KB    :
 Mengumpul maklumat
 
KMD : 
Membuat ramalan

BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan

UNIT /
KEL.

HASIL PEMBELAJARAN

ARAS

SISTEM BAHASA
PENGISIAN  KURIKULUM


6.3     Membaca dan mengenal pasti 
       isi utama dan isi sampingan  
       daripada teks


8.1     Membina dan menulis 
        perkataan, ayat tunggal dan
        ayat majmuk.





10.1 Menghasilkan pelbagai   
       genre (prosa dan puisi)
        termasuk e-mel yang mudah, 
        menarik dan bermakna.





11.4   Memberikan komen dan pandangan tentang pendapat  yang disampaikan oleh pihak lain.










Aras 2 ( i )
Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.


Aras 1 ( i )
Membaca dan mengecam isi-isi penting daripada pelbagai bahan bacaan.
Aras 2 ( i )
Membaca dan mengenal pasti idea yang terdapat dalam teks.



Aras 1 ( i )
Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber berdasarkan tajuk

Aras 2 ( i )
Membina ayat majmuk dengan kata hubung.

Aras 2 ( ii )
Menulis karangan menggunakan bahasa yang kreatif.


Aras 1 ( i )
Memberikan pandangan terhadap pendapat pihak lain tentang sesuatu bahan.






Penulisan:
Bahagian B
Karangan Dialog
keperihalan




UNIT /
KEL.

HASIL PEMBELAJARAN

ARAS

SISTEM BAHASA
PENGISIAN  KURIKULUM

3
SEKOLAHKU


Bahagian 1
Sekolahku Ceria


Bahagian 2
Hari Kecemerlangan
Sekolah


Bahagian 3
Menonton Konsert di Dewan Merdeka









1.2   Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara  bertatasusila





1.3       Memberikan dan memahami arahan serta pesanan sesuatu perkara





4.2   Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian,  pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain


5.1   Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan  intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.




6.3     Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks



6.5       Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan
        maklumat khusus.



8.1     Membina dan menulis 
        perkataan, ayat tunggal dan
        ayat majmuk.



9.3 Menyusun maklumat secara
      kohesif daripada nota atau
      catatan hasil daripada bahan  
      yang didengar atau dibaca

























Aras 1 ( i )
Mengemukakan soalan tanpa kata tanya.

Aras 1 ( ii )
Mengajukan soalan yang menggunakan kata tanya dan tanpa kata tanya untuk mendapatkan huraian dan penerangan.


Aras 1 ( i )
Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan dengan menggunakan intonasi yang betul dan bersopan.
Aras 1 ( ii )
Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan mengikut keutamaan.



Aras 3 ( i )
Memberikan komen dan cadangan balas yang membina tentang sesuatu perkara berdasarkan pengalaman secara bersopan.




Aras 3 ( i )
Menganalisis maklumat yang etrdapat dalam teks untuk mendapatakan kewajaran ramalan.






Aras 3 ( i )
Menghuraikan isi utama dan isi sampingan yang terdapat dalam teks.




Aras 1 ( i )
Membaca dan mencari fakta yang relewan dengan perkataan yang dikehendaki dalam teks.



Aras 3 ( i )
Membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan perluasan subjek dan predikat.



Aras 1 ( i )
Menulis dan menyusun maklumat mengikut kronologi.


Tatabahasa :
Kata tanya
Kata pinjaman
Kata sapaan
Kata arah
                    

Kosa Kata :
anugerah
singkatan
kosa kata
merujuki
mengesan
mendadak

Peribahasa :
ulat buku
seperti katak di bawah tempurung




Penulisan:
Bahagian B
Karangan laporan
Dialog
Ucapan


Ilmu  : 
Kajian Tempatan
PSK

Nilai  : 
Kerajinan
Hormat-menghormati
Kesyukuran

KBT  : 
KB    :
 Mengumpul maklumat
 
KMD : 
Membuat ramalan

BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan

UNIT /
KEL.

HASIL PEMBELAJARAN

ARAS

SISTEM BAHASA
PENGISIAN  KURIKULUM

4
SENTIASA BERHEMAT SEMUA SELAMAT


Bahagian 1
Pendidikan lalu lintas


Bahagian 2
Cara selamat menunggang basikal


Bahagian 3
Pandu cermat jiwa selamat











1.3    Memberikan dan memahami arahan serta pesanan sesuatu perkara






3.1    Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunkan kata,  istilah,  frasa.,  ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai.


5.1   Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan  intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.


6.5  Membaca pantas secara  
       imbasan untuk mendapatkan
      maklumat khusus.




Aras 2 ( i )
Mendengar arahan serta pesanan dengan teliti untuk membuat tindakan wajar.
Aras 2 ( ii )
Melaksanakan arahan serta pesanan dengan cepat dan terancang.
Aras 3 ( i )
Memberikan arahan secara ringkas dan tepat.


Aras 2 ( i )
Menganalisis data berdasarkan sesuatu perkara. 
Aras 3 ( i )
Mensintesis data yang diperoleh berdasarkan sesuatu perkara.




Aras 3 ( i )
Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.

Aras 3 ( ii )
Menghuraikan maksud ayat yang dibaca.


Aras 2 ( i )
Membaca dan mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat . 



Tatabahasa :
Kata sendi nama

                    

Kosa Kata :
Tragedi
Berhemah
Ingkari
baran

Peribahasa :
Malang tidak berbau
Ibarat mencurah air ke daun keladi
Sudah terhantuk baru terngadah



Penulisan:

Bahagian C
Nilai Murni dan pengajaran



Ilmu  : 
Kajian Tempatan, PJK

Nilai  :  Kerjasama / kebersihan fizikal dan mental,
Hemah tinggi

KBT  :
 KB    :
 menjana idea,
menganalisis

 KMD :  Kontekstual –Menghubung kait.

BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan

UNIT /
KEL.

HASIL PEMBELAJARAN

ARAS

SISTEM BAHASA
PENGISIAN  KURIKULUM


7.1     Membaca dan menerangkan
        maksud kandungan
        teks yang tersurat dan      
        tersirat



8.3  Menulis perkataan dan ayat 
      dengan tulisan berangkai yang 
      kemas


9.3 Menyusun maklumat secara
      kohesif daripada nota atau
      catatan hasil daripada bahan  
      yang didengar atau dibaca


11.2   Mengulas karya bukan 
         sastera dari aspek
         penggunaan perkataan, 
         idea,ayat,wacana, nilai dan 
         pengajaran













Aras 2 ( i )
Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.
Aras 3 ( i )
Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.

Aras 1 ( i )
 Menulis perkataan dengan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.


Aras 3 ( i )
 Menentukan kesesuaian susunan maklumat dengan mengemukakan alasan.



Aras 1 ( i )
Menyenaraikan perkataan,  idea,  ayat dan penanda wacana yang  menarik.

Aras 1 ( ii )
Menyatakan pendapat mengenai penggunaan ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang dibaca.



UNIT /
KEL.

HASIL PEMBELAJARAN

ARAS

SISTEM BAHASA
PENGISIAN  KURIKULUM

5
WARISAN ALAM


Bahagian 1
Menerokai rahsia alam


Bahagian 2
Alam penuh misteri


Bahagian 3
Mensyukuri nikmat alam


















































.
1.6     Menyatakan sesuatu  
       kemahuan semasa   
       menjalankan   transaksi untuk
       mendapatkan barangan dan
       perkhidmatan






5.2    Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan    intonasi yang betul dan lancar serta mamahami perkara   yang dibaca.





6.6   Membaca dan membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita atau maklumat yang diberikan.

8.2    Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk   dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.








8.6     Membina wacana yang
          sempurna bagi keseluruhan
          karangan

10.3  Membuat ringkasan  daripada     bahan yang didengar dan dibaca.

11.3       Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan  perkataan,  idea,  ayat,  wacana,  nilai dan pengajaran.








Aras 1 ( i )
Mendapatkan penjelasan tentang sesuatu barang dan   perkhidmatan yang diperlukan.
Aras 1 ( ii )
Berbincang untuk mendapatkan persetujuan semasa berurusan.
Aras 2 ( i )
Memujuk dengan menggunakan ayat dan intonasi yang sesuai  untuk meyakinkan sesuatu pihak semasa berurusan.
Aras 3 ( i )
Berbincang untuk menetapkan perjanjian dalam sesuatu urusan.

Aras 1 ( i )
Membaca bahan berunsur ilmu dengan sebutan dan intonasi yang  betul.
Aras 1 ( ii )
Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca

Aras 3 ( i )
Membaca teks pelbagai laras bahasa dengan lancar ,  sebutan dan  intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.

Aras 3 ( i )
Menganalisis maklumat yang etrdapat dalam teks untuk  mendapatakan kewajaran ramalan.


Aras 1( i )
Menulis ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.











Aras 3 ( i )
Menulis karangan yang lengkap menepati cirri – cirri wacana yang baik.


Aras 1 ( i )
Membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk membuat   ringkasan.

Aras 3 ( i )
Mengulas gaya bahasa sesebuah karya sastera.


Tatabahasa

Penanda Wacana

Ayat majmuk

Kata ganda

Kata Adjektif

Kosa kata
mergastua
bergayut
wang cagaran
damar
ekspedisi

Penulisan

Surat kiriiman tidak rasmi (membalas surat)

Laporan aktiviti


Ilmu  : 
Kajian Tempatan, Sains

Nilai  :  Kerjasama / kesyukuran,
Kasih-sayang

KBT  :
 KB    :
 Mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

Menjana idea

 BCB 
Mendengar
Mencatat nota

BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan

UNIT /
KEL.

HASIL PEMBELAJARAN

ARAS

SISTEM BAHASA
PENGISIAN  KURIKULUM

6
RENCAM
NYA BUDAYA KITA



Bahagian 1
Foto tanda persahabatan


Bahagian 2
Warkah dari Sabah


Bahagian 3
Satu negara pelbagai perayaan






1.2   Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara  bertatasusila


3.2    Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunkan kata,  istilah,  frasa.,  ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai.


4.2   Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian,  pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain





5.2    Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan    intonasi yang betul dan lancar serta mamahami perkara   yang dibaca.




Aras 3 ( i )
Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan pelbagai aras.



Aras 3 ( i )
Mensintesis data yang diperoleh berdasarkan sesuatu perkara.






Aras 1 ( i )
Mengemukakan pandangan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu perkara berdasarkan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain secara bersopan.

Aras 2 ( i )
Memberikan kritikan yang positif secara bertatasusila tentang sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.


Aras 2 ( i )
Membaca bahan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul. 
Aras 2 ( ii )
Menyatakan maklumat penting dalam bahan yang dibaca


Tatabahasa :
Ayat Tunggal
Ayat Majmuk

                    

Kosa Kata :
generasi
budaya bangsa
budaya moden
hemat
luput
daya tarikan
warisan



Penulisan:
Bahagian B
Laporan



Ilmu  :
 Kajian tempatan
PSK

Nilai  :  Kesyukuran
Semangat bermasyarakat
Hormat menghormati

KBT  :
 KB    : 
merumus meringkas
                          Konstruktivisme
  meneroka

BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan




UNIT /
KEL.

HASIL PEMBELAJARAN

ARAS

SISTEM BAHASA
PENGISIAN  KURIKULUM


6.4    Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh .


8.3    Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk   dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.


9.2    Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.

9.3    Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.

11.4       Memberikan komen dan pandangan tentang pendapat yang disampaikan oleh pihak lain.












Aras 2 ( i )
Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.



Aras 2 ( i )
Membina perenggan dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk.



Aras 3 ( i )
Membuat ringkasan berkaitan teks yang dibaca.


Aras 2 ( i )
Mengklasifikasikan maklumat berdasarkan topik yang dikemukakan mengikut keutamaan.



Aras 2 ( i )
Membahaskan pendapat pihak lain tentang sesebuah karya secara kritis dan kreatif.





UNIT /
KEL.

HASIL PEMBELAJARAN

ARAS

SISTEM BAHASA
PENGISIAN  KURIKULUM
7

JAUH
PERJALANAN
LUAS
PANDANGAN


Bahagian 1
Potret
Kenangan

Bahagian 2
Seronoknya
Melancong

Bahagian 3
Merakamkan
Kisah
Perjalanan


1.4    Menyatakan permintaan secara berterus terang dan meyakinkan    dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang        sesuai untuk menguatkan permintaan






3.3  Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti  terancang.









6.1   Membaca dan  merujuk pelbagai sumber untuk   mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji   termasuk maklumat daripada internet.


6.4   Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan  maklumat yang menyeluruh.


7.1   Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.





8.2    Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk




8.5  Mengenalpasti dan
        menggunakan penanda
        wacana yang sesuai
       dalam satu perenggan
       atau antara perenggan
       bagi sesebuah
       karangan.



10.3  Membuat ringkasan  daripada   bahan yang didengar dan dibaca.



11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik  dalam sesebuah karya.




Aras 1 ( i )
Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang sesuai         untuk menyatakan sesuatu permintaan.

Aras 1 ( ii )
Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang kukuh.

Aras 2 ( i )
Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta dengan   sopan

Aras 2 ( ii )
Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu dengan    menggunakan kata,  ungkapan,  ayat,  intonasi dan gaya yang  sesuai.



Aras 1 ( i )
Memilih dan membentangkan hujah yang bernas dengan intonasi,    sebutan dan gaya bersahaja.

Aras 1 ( ii )
Membidas hujah dengan alasan yang kukuh menggunakan   kesantunan bahasa.


Aras 1 ( i )
Merujuk kamus untuk mencari makna,  sebutan yan betul, ejaan   dan penggunaan perkataan yang tepat.





Aras 1 ( i )
Membaca tajuk – tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan   gambaran umum


Aras 1 ( i )
Membuat andaian tentang sesuatu perkara yang tersirat berdasarkan maklumat yang tersurat.

Aras 3 ( i )
Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.


Aras 3 ( i )
Menulis cerita berdasarkan sesuatu tajuk dengan menggunakan pelbagai jenis ayat.






Aras 3 ( i )
Menghubung kaitkan isi utama dengan isi sampingan dengan  menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan   yang koheran dan kohesi




Aras 2 ( i )
Menyatakan isi penting yang telah diringkaskan daripada bahan  yang dibaca.



Aras 3 ( i )
Merumuskan maklumat yang menarik dalam sesebuah karya   secara kritis.






Peribahasa
Ke bukit sama didaki, ke luarah sama dituruni

Tatabahasa :
Penanda Wacana
Ragam ayat
                    

Kosa Kata :
menonjolkan
budaya
warisan
mencerminkan
memanfaatkan
keunikan
domestik
menikmati
menyelerakan

Penulisan:
Bahagian B
Cerita
Catatan
Perbahasan

Ilmu  :
 Kajian Tempatan
PSK

Nilai  : 
Kasih sayang
Syukur
Patriotisme
Berani


KBT  :
KB
Menyenarai isi

BCB
Mendengar
Membaca
Menulis

Kontekstual 
Hubung kait   
                      Konstruktivisme
  menghuraikan






BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan

UNIT /
KEL.

HASIL PEMBELAJARAN

ARAS

SISTEM BAHASA
PENGISIAN  KURIKULUM

8

CERITA RAKYAT


Bahagian 1
Cerita Asal Usul

Bahagian 2
Cerita Teladan

Bahagian 3
Cerita Luar Negara

1.5      Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang  tersurat dan tersirat dengan menggunkan kata,  ungkapan     dan ayat yang sesuai.



3.1       Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dengan pengucapan yang mudah,  betul,  menarik dan berkesan.


4.1       Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang  sesuatu perkara secara terperinci,  tepat dan tersusun.







5.1   Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan  intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.






5.2    Membaca kuat teks  
        prosa dan puisi dengan
       sebutan dan    intonasi
       yang betul dan lancar
       serta mamahami
        perkara   yang dibaca


6.6   Membaca dan membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita atau maklumat yang diberikan


7.2       Membaca dan mengenalpasti perkataan,  pelbagai jenis   ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan  bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada    pembaca.


8.4         Mengenalpasti dan menggunakan penanda wacana yang sesuai dalam satu perenggan atau antara perenggan bagi sesebuah karangan.


11.2   Mengulas karya
          bukan sastera dari
          aspek penggunaan
          perkataan,  idea, 
         ayat,  wacana,  nilai
         dan pengajaran





11.3   Mengulas karya sastera yang mudah secara umum dari   aspek tema dan persolan,  watak dan perwatakan,  nilai dan   pengajaran dan gaya bahasa.




























Aras 1 ( i )
Menyatakan maksud pernyataan yang tersurat dan tersirat          berdasarkan intonasi.

Aras 2 ( i )
Menjelaskan maksud diksi,  frasa,  ungkapan dan ayat dalam  sesuatu pengucapan.

Aras 2 ( i )
Menganalisis data berdasarkan sesuatu perkara.
Aras 2 ( ii )
Menyusun dan menyampaikan maklumat dengan menggunakan  laras bahasa yang sesuai.

Aras 1 ( i )
Mengamati inti pati perbincangan untuk menyuarakan pandangan    yang meyakinkan
Aras 1 ( ii )
Menyuarakan pandangan tentang sesuatu isi.

Aras 3 ( i )
Menganalisis persoalan untuk memberikan maklumbalas.
Aras 3 ( ii )
Menghuraikan idea yang meyakinkan dengan laras bahasa yang   betul.


Aras 2 ( i )
Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan   pada intonasi berdasarkan tanda baca








Aras 2 ( i )
Membaca bahan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.






Aras 2 ( i )
Membuat ramalan berdasarkan idea yang berkaiatan dengan cerita dan isu yang diberi dalam perenggan awal bahan yang dibaca.



Aras 2 ( i )
Memilih ayat yang memberikan kesan dalam teks prosa dan
  puisi dengan menyatakan alasan.






Aras 1 ( i )
Mengemukakan isi mengikut urutan dengan menggunakan penanda wacana yang sesuai.
Aras 2 ( i )
Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan pemerenganan yang kohesi.


Aras 2 ( i )
Menjelaskan perkara yang menarik dalam sesebuah karya  daripada aspek penggunaan perkataan,  ayat,  penanda wacana,    nilai dan pengajaran.








Aras 2 (i )
Menghuraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam  sesebuah karya sastera.













Tatabahasa:

Kata kerja
Kata Seru
Imbuhan awalan
Penanda Wacana

Kosa Kata:
Gagah
Hayat
Berdagang
Kawah
Sabak
Secupak

Peribahasa:
Simpulan bahasa

Puisi:
Pantun

Penulisan
Bahagian B

Melengkapkan Cerita



Ilmu :
Kajian Tempatan
Pendidikan Islam
Pendidikan Moral

Nilai :
Hormat-menghormati
Kasih sayang
Baik hati
Kerajinan


KBT :

KB
Mengesan kecondongan
Menghubung kait
Menjana Idea

BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan


No comments:

Post a Comment

Fighter Kirby Walking