JABATAN
PELAJARAN NEGERI SEMBILAN
RANCANGAN PELAJARAN
TAHUNAN
BAHASA
MALAYSIA
TAHUN 6
UNIT /
KEL.
|
HASIL PEMBELAJARAN |
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
1
KELUARGA KREATIF
Bahagian 1
Menggapai Impian
Bahagian
2
Nenekku Kreatif
Bahagian
3
Impian Menjadi
Kenyataan
|
1.1 Berbual tentang sesuatu
perkara berkaitan kehidupan sehariandengan menggunakan kata, ungkapan,
ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai
1.4 Menyatakan
permintaan secara berterus terang dan meyakinkan dengan
menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai
untuk menguatkan permintaan
4.4
Menyatakan pilihan untuk
menerima atau menolak
pendapat dalam
perundingan untuk
mencapai kata sepakat.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan
memahami perkara yang dibaca.
|
Aras 1 ( i )
Berinteraksi dengan pihak lain berkaitan
sesuatu topik.
Aras 1 ( i )
Menggunakan
perkataan, ayat dan paralinguistik yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
Mengemukakan hasrat dengan
memberikan alasan yang kukuh.
Merayu
dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.
Aras 3 ( ii )
Melahirkan
rasa hati dengan berterus terang dan berhemah
Aras 1 ( i
)
Mengemukakan alasan untuk menerima atau menolak
sesuatu pendapat.
Aras 1 ( i
)
Membaca perkataan rangkai kata, ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
|
Tatabahasa :
Ayat
tunggal
Ayat
majmuk
Kata
hubung
Penanda
wacana
Ayat
penyata
Ayat
seruan
Ayat
perintah
Kosa Kata :
Jualan
murah
Harga
runtuh
Diskaun
Jurujual
Harga
mati
Kaunter
Melanggan
Promosi
Peribahasa :
Simpulan Bahasa
Ringan
tulang
Berpeluk
tubuh
Bekas
tangan
Mata
pencarian
|
Ilmu :
Kajian
Tempatan
PSK
Pend.Moral
Nilai
:
Tolong
– menolong
Kerajian
KBT
:
KB
:
Menjana
idea
Mengesan
kecondongan pendapat
Membaca
Intensif
Mendengar
Dengan Berkesan
|
UNIT /
KEL.
|
HASIL PEMBELAJARAN |
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
6.3 Membaca
dan mengenalpasti isi utama dan isi sampingan daripada teks
7.1 Membaca
dan menerangkan
maksud
kandungan
teks
yang tersurat dan
tersirat
8.1
Membina dan menulis
perkataan, ayat tunggal dan
ayat majmuk.
10.1 Menghasilkan pelbagai
genre (prosa dan puisi)
termasuk
e-mel yang mudah,
menarik
dan bermakna.
11.2 Mengulas
karya bukan sastera dari aspek penggunaan
perkataan, idea, ayat,
wacana, nilai dan pengajaran.
.
|
Membaca dan mengecam isi-isi penting daripada
pelbagai bahan bacaan.
Aras 1 ( ii )
Menyatakan andaian yang dibuat secara ringkas.
Aras 1 ( i)
Menulis pelbagai jenis ayat.
Aras 2 ( i )
Membina ayat majmuk dengan kata hubung.
Melakukan transformasi maklumat dalam teks kepada pelbagai
genre.
Menulis karangan menggunakan bahasa yang kreatif.
Aras 1 ( i )
Menyenaraikan perkataan, idea, ayat dan penanda wacana
yang menarik dalam karya yang dibaca.
|
Penulisan:
Bahagian B
Karangan Keperihalan
Bahagian C
Nilai Murni dan pengajaran
|
|
UNIT /
KEL.
|
HASIL PEMBELAJARAN |
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
2
DATUK
DI IBU
Bahagian 1
Berkunjung ke Ibu Kota
Bahagian 2
Hani Berkarya
Bahagian 3
Menonton Konsert di Dewan
Merdeka
|
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan
kehidupan seharian dengan menggunakan
kata, ungkapan, ayat,
sebutan,
intonasi dan nada yang sesuai.
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu
perkara secara bertatasusila
4.3 Mengemukakan
hujah untuk
menyokong
atau menentang
pendirian
dengan
memberikan alasan yang
sesuai
secara sopan.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan
memahami perkara yang dibaca.
|
Aras 2 ( i )
Menggunakan gelaran dan kata
panggilan yang sesuai dalam
perbualan.
Aras 3 ( i
)
Menerima
teguran dengan hati yang terbuka dalam perbualan.
Aras 1 ( i
)
Mengemukakan soalan tanpa kata tanya.
Aras 2 ( i
)
Mengemukan soalan yang relevan tentang topik
yang dibincangkan.
Aras 2 (ii
)
Memberikan penjelasan terhadap jawapan yang
diberikan.
Aras 2 ( i )
Menegaskan hujah untuk menyokong atau menentang
sesuatu tajuk perbahasan dengan
memberikan alasan yang konkrit.
Aras 1 ( i
)
Membaca
perkataan, rangkai kata ayat tunggal
dan ayat majmuk dengan sebutan dan
intonasi yang betul.
Aras 1 ( ii
)
Memahami perkataan, rangkai kata dan ayat yang
dibaca.
|
Tatabahasa :
Kata tanya
Tanda baca
Kata nama
Kata adjektif
Kata hubung
Ayat majmuk
Kosa Kata :
Bertaraf
Aksesori
Hartanah
Saham
Gedung
Teater
IPTA
IPTS
Bersantai
Khazanah silam
gimnasium
Bahasa istana :
keberangkatan
dirgahayu
tuanku
baginda
|
Ilmu :
Kajian Tempatan
PSK
Nilai :
Semangat Patriotisme
Hormat-menghormati
Kerjasama
KBT :
KB :
Mengumpul
maklumat
KMD :
Membuat
ramalan
BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan
|
UNIT /
KEL.
|
HASIL PEMBELAJARAN |
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
6.3 Membaca
dan mengenal pasti
isi
utama dan isi sampingan
daripada teks
8.1 Membina dan menulis
perkataan, ayat tunggal dan
ayat majmuk.
10.1 Menghasilkan pelbagai
genre (prosa dan puisi)
termasuk
e-mel yang mudah,
menarik dan
bermakna.
11.4 Memberikan komen dan pandangan tentang
pendapat yang disampaikan oleh pihak
lain.
|
Aras 2 ( i
)
Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan
penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
Aras 1 ( i
)
Membaca dan mengecam isi-isi penting daripada
pelbagai bahan bacaan.
Aras 2 ( i
)
Membaca dan mengenal pasti idea yang terdapat dalam
teks.
Aras 1 ( i
)
Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber
berdasarkan tajuk
Aras 2 ( i )
Membina ayat majmuk dengan kata
hubung.
Aras 2 ( ii )
Menulis karangan menggunakan
bahasa yang kreatif.
Aras 1 ( i )
Memberikan pandangan terhadap pendapat pihak lain
tentang sesuatu bahan.
|
Penulisan:
Bahagian B
Karangan Dialog
keperihalan
|
|
UNIT /
KEL.
|
HASIL PEMBELAJARAN |
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
3
SEKOLAHKU
Bahagian 1
Sekolahku Ceria
Bahagian 2
Hari Kecemerlangan
Sekolah
Bahagian 3
Menonton Konsert di Dewan
Merdeka
|
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu
perkara secara bertatasusila
1.3 Memberikan
dan memahami arahan serta pesanan sesuatu perkara
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman dan maklumat
yang disampaikan oleh pihak lain
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan
memahami perkara yang dibaca.
6.3
Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi
sampingan daripada teks
6.5 Membaca
pantas secara imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
8.1 Membina dan menulis
perkataan, ayat tunggal dan
ayat majmuk.
9.3 Menyusun maklumat secara
kohesif daripada nota atau
catatan hasil daripada
bahan
yang didengar atau dibaca
|
Aras 1 ( i
)
Mengemukakan soalan tanpa kata tanya.
Aras 1 ( ii )
Mengajukan soalan yang menggunakan kata tanya dan tanpa
kata tanya untuk mendapatkan huraian dan penerangan.
Aras 1 ( i
)
Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan dengan
menggunakan intonasi yang betul dan bersopan.
Aras 1 ( ii
)
Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan
mengikut keutamaan.
Aras 3 ( i )
Memberikan
komen dan cadangan balas yang membina tentang sesuatu perkara berdasarkan
pengalaman secara bersopan.
Menganalisis maklumat yang etrdapat dalam teks untuk
mendapatakan kewajaran ramalan.
Menghuraikan isi utama dan isi sampingan yang terdapat
dalam teks.
Aras 1 ( i
)
Membaca dan mencari fakta yang relewan dengan
perkataan yang dikehendaki dalam teks.
Aras 3 ( i )
Membina ayat tunggal dan ayat
majmuk dengan perluasan subjek dan predikat.
Aras 1 ( i
)
Menulis dan menyusun maklumat mengikut kronologi.
|
Tatabahasa :
Kata tanya
Kata pinjaman
Kata sapaan
Kata arah
Kosa Kata :
anugerah
singkatan
kosa kata
merujuki
mengesan
mendadak
Peribahasa :
ulat buku
seperti katak di bawah
tempurung
Penulisan:
Bahagian B
Karangan laporan
Dialog
Ucapan
|
Ilmu :
Kajian Tempatan
PSK
Nilai :
Kerajinan
Hormat-menghormati
Kesyukuran
KBT :
KB :
Mengumpul
maklumat
KMD :
Membuat
ramalan
BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan
|
UNIT /
KEL.
|
HASIL PEMBELAJARAN |
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
4
SENTIASA BERHEMAT SEMUA SELAMAT
Bahagian 1
Pendidikan lalu lintas
Bahagian 2
Cara selamat menunggang basikal
Bahagian 3
Pandu cermat jiwa selamat
|
1.3
Memberikan dan memahami arahan
serta pesanan sesuatu perkara
3.1 Menyampaikan
maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunkan kata, istilah,
frasa., ayat yang tepat dan
laras bahasa yang sesuai.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan
memahami perkara yang dibaca.
6.5 Membaca
pantas secara
imbasan
untuk mendapatkan
maklumat khusus.
|
Aras 2 ( i
)
Mendengar arahan serta pesanan dengan teliti untuk
membuat tindakan wajar.
Aras 2 ( ii
)
Melaksanakan
arahan serta pesanan dengan cepat dan terancang.
Aras 3 ( i
)
Memberikan arahan secara ringkas dan tepat.
Aras 2 ( i )
Menganalisis data berdasarkan sesuatu perkara.
Aras 3 ( i )
Mensintesis data yang diperoleh
berdasarkan sesuatu perkara.
Aras 3 ( i
)
Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Aras 3 ( ii )
Menghuraikan maksud ayat yang
dibaca.
Aras 2 ( i )
Membaca dan mengimbas fakta yang relevan daripada
pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat .
|
Tatabahasa :
Kata sendi nama
Kosa Kata :
Tragedi
Berhemah
Ingkari
baran
Peribahasa :
Malang tidak berbau
Ibarat mencurah air ke daun keladi
Sudah terhantuk baru terngadah
Penulisan:
Bahagian C
Nilai Murni dan pengajaran
|
Ilmu :
Kajian Tempatan, PJK
Nilai : Kerjasama / kebersihan fizikal dan mental,
Hemah tinggi
KBT :
KB :
menjana idea,
menganalisis
KMD : Kontekstual –Menghubung kait.
BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan
|
UNIT /
KEL.
|
HASIL PEMBELAJARAN |
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
7.1
Membaca dan menerangkan
maksud
kandungan
teks
yang tersurat dan
tersirat
8.3 Menulis
perkataan dan ayat
dengan
tulisan berangkai yang
kemas
9.3 Menyusun maklumat secara
kohesif daripada nota atau
catatan hasil daripada
bahan
yang didengar atau dibaca
11.2 Mengulas
karya bukan
sastera
dari aspek
penggunaan perkataan,
idea,ayat,wacana, nilai dan
pengajaran
|
Aras 2 ( i
)
Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat berdasarkan
bahan grafik dan bukan grafik.
Aras 3 ( i
)
Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan
tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.
Aras 1 ( i
)
Menulis
perkataan dengan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.
Aras 3 ( i
)
Menentukan kesesuaian susunan maklumat
dengan mengemukakan alasan.
Aras 1 ( i
)
Menyenaraikan
perkataan, idea, ayat dan penanda wacana yang menarik.
Aras 1 ( ii
)
Menyatakan pendapat mengenai penggunaan ayat yang
menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang dibaca.
|
|
|
UNIT /
KEL.
|
HASIL PEMBELAJARAN |
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
5
WARISAN ALAM
Bahagian 1
Menerokai rahsia alam
Bahagian 2
Alam penuh misteri
Bahagian 3
Mensyukuri nikmat alam
|
.
1.6
Menyatakan sesuatu
kemahuan semasa
menjalankan transaksi untuk
mendapatkan barangan dan
perkhidmatan
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan
lancar serta mamahami perkara yang
dibaca.
6.6 Membaca dan membuat ramalan berdasarkan
sesuatu cerita atau maklumat yang diberikan.
8.2
Membina dan menulis ayat tunggal
dan ayat majmuk dalam sesuatu
penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
8.6 Membina
wacana yang
sempurna bagi keseluruhan
karangan
10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar dan dibaca.
11.3 Mengulas
karya bukan sastera dari aspek penggunaan
perkataan, idea, ayat,
wacana, nilai dan pengajaran.
|
Aras 1 ( i
)
Mendapatkan penjelasan tentang sesuatu barang dan perkhidmatan yang
diperlukan.
Aras 1 ( ii
)
Berbincang untuk mendapatkan persetujuan semasa
berurusan.
Aras 2 ( i
)
Memujuk dengan menggunakan ayat dan intonasi yang
sesuai untuk meyakinkan sesuatu pihak
semasa berurusan.
Aras 3 ( i )
Berbincang untuk menetapkan
perjanjian dalam sesuatu urusan.
Aras 1 ( i
)
Membaca bahan berunsur ilmu dengan sebutan dan
intonasi yang betul.
Aras 1 ( ii
)
Menjawab
soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca
Aras 3 ( i )
Membaca teks pelbagai laras
bahasa dengan lancar , sebutan
dan intonasi yang betul serta gaya yang
sesuai.
Aras 3 ( i
)
Menganalisis maklumat yang etrdapat dalam teks
untuk mendapatakan kewajaran ramalan.
Aras 1( i )
Menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.
Aras 3 ( i
)
Menulis karangan yang lengkap menepati cirri – cirri
wacana yang baik.
Aras 1 ( i )
Membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk
membuat ringkasan.
Aras 3 ( i
)
Mengulas
gaya bahasa sesebuah karya sastera.
|
Tatabahasa
Penanda Wacana
Ayat majmuk
Kata ganda
Kata Adjektif
Kosa kata
mergastua
bergayut
wang cagaran
damar
ekspedisi
Penulisan
Surat kiriiman tidak rasmi
(membalas surat)
Laporan aktiviti
|
Ilmu :
Kajian Tempatan, Sains
Nilai : Kerjasama / kesyukuran,
Kasih-sayang
KBT :
KB :
Mengenal pasti
idea utama dan idea sokongan
Menjana idea
BCB
Mendengar
Mencatat nota
BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan
|
UNIT /
KEL.
|
HASIL PEMBELAJARAN |
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
6
RENCAM
NYA BUDAYA
KITA
Bahagian 1
Foto tanda
persahabatan
Bahagian 2
Warkah dari Sabah
Bahagian 3
Satu negara pelbagai perayaan
|
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu
perkara secara bertatasusila
3.2 Menyampaikan
maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunkan kata, istilah,
frasa., ayat yang tepat dan
laras bahasa yang sesuai.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan
pemerhatian, pengalaman dan maklumat
yang disampaikan oleh pihak lain
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan
lancar serta mamahami perkara yang
dibaca.
|
Aras 3 ( i
)
Berbual
secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan
pelbagai aras.
Aras 3 ( i
)
Mensintesis
data yang diperoleh berdasarkan sesuatu perkara.
Aras 1 ( i
)
Mengemukakan pandangan sama ada menyokong atau
membangkang sesuatu perkara berdasarkan maklumat yang disampaikan oleh pihak
lain secara bersopan.
Aras 2 ( i
)
Memberikan kritikan yang positif secara
bertatasusila tentang sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
Aras 2 ( i
)
Membaca bahan sastera dengan sebutan dan intonasi
yang betul.
Aras 2 ( ii
)
Menyatakan maklumat penting dalam bahan yang dibaca
|
Tatabahasa :
Ayat Tunggal
Ayat Majmuk
Kosa Kata :
generasi
budaya bangsa
budaya moden
hemat
luput
daya tarikan
warisan
Penulisan:
Bahagian B
Laporan
|
Ilmu :
Kajian tempatan
PSK
Nilai :
Kesyukuran
Semangat
bermasyarakat
Hormat
menghormati
KBT :
KB
:
merumus
meringkas
Konstruktivisme
meneroka
BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan
|
UNIT /
KEL.
|
HASIL PEMBELAJARAN |
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
|
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk
mendapatkan maklumat yang menyeluruh .
8.3
Membina dan menulis ayat tunggal
dan ayat majmuk dalam sesuatu
penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
9.2
Mengenal pasti maklumat dan
mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.
9.3
Menyusun maklumat secara kohesi
daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
11.4 Memberikan
komen dan pandangan tentang pendapat yang disampaikan oleh pihak lain.
|
Membaca
bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.
Aras 2 ( i
)
Membina perenggan dengan menggunakan ayat tunggal
dan ayat majmuk.
Aras 3 ( i
)
Membuat ringkasan berkaitan teks yang dibaca.
Aras 2 ( i
)
Mengklasifikasikan maklumat berdasarkan topik yang
dikemukakan mengikut keutamaan.
Aras 2 ( i
)
Membahaskan pendapat pihak lain tentang sesebuah
karya secara kritis dan kreatif.
|
|
|
|
UNIT /
KEL.
|
HASIL PEMBELAJARAN |
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
7
JAUH
PERJALANAN
LUAS
PANDANGAN
Bahagian 1
Potret
Kenangan
Bahagian 2
Seronoknya
Melancong
Bahagian 3
Merakamkan
Kisah
Perjalanan
|
1.4
Menyatakan permintaan secara
berterus terang dan meyakinkan dengan
menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai
untuk menguatkan permintaan
3.3
Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti terancang.
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang
sedang dikaji termasuk maklumat
daripada internet.
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk
mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan
teks yang tersurat dan
tersirat.
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal
dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk
8.5
Mengenalpasti dan
menggunakan penanda
wacana
yang sesuai
dalam
satu perenggan
atau
antara perenggan
bagi
sesebuah
karangan.
10.3 Membuat ringkasan daripada
bahan yang didengar dan dibaca.
11.1 Menyatakan pandangan tentang
perkara yang menarik dalam sesebuah
karya.
|
Aras 1 ( i
)
Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang
sesuai untuk menyatakan sesuatu
permintaan.
Aras 1 ( ii
)
Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang
kukuh.
Aras 2 ( i
)
Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang
diminta dengan sopan
Aras 2 ( ii
)
Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu
dengan menggunakan kata, ungkapan,
ayat, intonasi dan gaya yang sesuai.
Aras 1 ( i
)
Memilih dan membentangkan hujah yang bernas dengan
intonasi, sebutan dan
gaya bersahaja.
Aras 1 ( ii )
Membidas hujah dengan alasan yang kukuh menggunakan kesantunan bahasa.
Aras 1 ( i
)
Merujuk kamus untuk mencari makna, sebutan yan betul, ejaan dan penggunaan perkataan yang tepat.
Aras 1 ( i
)
Membaca tajuk – tajuk kecil daripada teks untuk
mendapatkan gambaran umum
Membuat andaian
tentang sesuatu perkara yang tersirat berdasarkan maklumat yang tersurat.
Membuat
kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan
bahan grafik dan bukan grafik.
Aras 3 ( i )
Menulis
cerita berdasarkan sesuatu tajuk dengan menggunakan pelbagai jenis ayat.
Aras 3 ( i
)
Menghubung
kaitkan isi utama dengan isi sampingan dengan
menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheran dan kohesi
Aras 2 ( i
)
Menyatakan isi penting yang telah diringkaskan
daripada bahan yang dibaca.
Merumuskan
maklumat yang menarik dalam sesebuah karya
secara kritis.
|
Peribahasa
Ke bukit sama didaki, ke luarah sama dituruni
Tatabahasa :
Penanda Wacana
Ragam ayat
Kosa Kata :
menonjolkan
budaya
warisan
mencerminkan
memanfaatkan
keunikan
domestik
menikmati
menyelerakan
Penulisan:
Bahagian B
Cerita
Catatan
Perbahasan
|
Ilmu :
Kajian Tempatan
PSK
Nilai :
Kasih
sayang
Syukur
Patriotisme
Berani
KBT :
KB
Menyenarai
isi
BCB
Mendengar
Membaca
Menulis
Kontekstual
Hubung
kait
Konstruktivisme
menghuraikan
BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan
|
|
UNIT /
KEL.
|
HASIL PEMBELAJARAN |
|
SISTEM BAHASA
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
|
8
CERITA RAKYAT
Bahagian 1
Cerita Asal Usul
Bahagian 2
Cerita Teladan
Bahagian 3
Cerita Luar Negara
|
1.5
Memberikan penjelasan tentang sesuatu
perkara yang tersurat dan tersirat
dengan menggunkan kata, ungkapan dan ayat yang sesuai.
3.1
Menyampaikan
maklumat kepada pihak lain dengan pengucapan yang mudah, betul,
menarik dan berkesan.
4.1 Mengemukakan
idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu
perkara secara terperinci, tepat dan
tersusun.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan
memahami perkara yang dibaca.
5.2 Membaca
kuat teks
prosa dan
puisi dengan
sebutan dan intonasi
yang betul
dan lancar
serta
mamahami
perkara yang dibaca
6.6 Membaca dan membuat ramalan berdasarkan
sesuatu cerita atau maklumat yang diberikan
7.2 Membaca
dan mengenalpasti perkataan, pelbagai
jenis ayat dan gaya bahasa yang
terdapat dalam teks sastera dan bukan
sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.
8.4
Mengenalpasti dan menggunakan
penanda wacana yang sesuai dalam satu perenggan atau antara perenggan bagi
sesebuah karangan.
11.2
Mengulas karya
bukan sastera dari
aspek penggunaan
perkataan, idea,
ayat, wacana, nilai
dan
pengajaran
11.3 Mengulas karya sastera yang mudah secara
umum dari aspek tema dan
persolan, watak dan perwatakan, nilai dan
pengajaran dan gaya bahasa.
|
Menyatakan
maksud pernyataan yang tersurat dan tersirat berdasarkan intonasi.
Aras 2 ( i
)
Menjelaskan maksud diksi, frasa,
ungkapan dan ayat dalam sesuatu
pengucapan.
Aras 2 ( i
)
Menganalisis
data berdasarkan sesuatu perkara.
Aras 2 ( ii
)
Menyusun dan menyampaikan maklumat dengan
menggunakan laras bahasa
yang sesuai.
Aras 1 ( i )
Mengamati inti pati
perbincangan untuk menyuarakan pandangan
yang meyakinkan
Aras 1 ( ii )
Menyuarakan pandangan tentang sesuatu isi.
Aras 3 ( i )
Menganalisis persoalan untuk memberikan maklumbalas.
Aras 3 ( ii )
Menghuraikan idea yang
meyakinkan dengan laras bahasa yang
betul.
Aras 2 ( i
)
Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan
penekanan pada intonasi berdasarkan
tanda baca
Aras 2 ( i
)
Membaca bahan sastera dengan sebutan dan intonasi
yang betul.
Aras 2 ( i
)
Membuat
ramalan berdasarkan idea yang berkaiatan dengan cerita dan isu yang diberi
dalam perenggan awal bahan yang dibaca.
Memilih
ayat yang memberikan kesan dalam teks prosa dan
puisi dengan
menyatakan alasan.
Aras 1 ( i
)
Mengemukakan isi mengikut urutan dengan menggunakan
penanda wacana yang sesuai.
Aras 2 ( i
)
Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan pemerenganan yang kohesi.
Aras 2 ( i
)
Menjelaskan
perkara yang menarik dalam sesebuah karya
daripada aspek penggunaan perkataan,
ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.
Aras 2 (i )
Menghuraikan nilai dan
pengajaran yang terdapat dalam sesebuah
karya sastera.
|
Tatabahasa:
Kata kerja
Kata Seru
Imbuhan
awalan
Penanda
Wacana
Kosa Kata:
Gagah
Hayat
Berdagang
Kawah
Sabak
Secupak
Peribahasa:
Simpulan
bahasa
Puisi:
Pantun
Penulisan
Bahagian B
Melengkapkan
Cerita
|
Ilmu :
Kajian
Tempatan
Pendidikan
Islam
Pendidikan
Moral
Nilai :
Hormat-menghormati
Kasih
sayang
Baik hati
Kerajinan
KBT :
KB
Mengesan kecondongan
Menghubung kait
Menjana Idea
BCB :
Membaca Intensif
Mendengar Dengan Berkesan
|
|
No comments:
Post a Comment